Thursday 20 March 2008

Kek Lapis Ice-cream

kekla[is copyrz

ref:kek lapis serawak by rabiah amit

Bahan A

  • 15 biji kuning telur
  • 5 biji putih telur
  • 200gm gula halus - asal 300gm
  • 240gm tepung naik sendiri
  • 1 camb ovelette -
  • 1 camt baking powder
  • 400gm Mentega-mummy guna 300g butter+100g veg.fat


Bahan B

  • 90g choc icecream
  • 15g serbuk koko-asal 45g
  • 1 suduteh pewarna choc-tak taruk


Bahan C
  • 90g vanilla icecream
  • 2 suduteh vanilla esen

Cara membuatnya:

  1. Pukul puith telur hinga berbuih,masukan gula sedikit demi sedikit
  2. masukkan kuning telur satu persatu, pukul hingga pekat
  3. masukkan mentega kedlm adunantelur.kacau ata, kaup balikkan tepung
  4. timbang bancuhan = lebih kurang 1010gm
  5. bahagi 2 bahagian, masukkan Bahan B & C kesetipan satu bahagian. kacau sebati
  6. grease acuan. lapik acuan 8" x 8" dgn grease proof paper.
  7. masukkan 100g adunan mengandungi A . ratakan. bakar guna api atas selama 3 min.tekan lapisan yg dah masak dgn lacuan rata
  8. masukkan 100g adunan mengandungi B . ratakan. bakar guna api atas selama 3 min..tekan lapisan yg dah masak dgn lacuan rata
  9. Ulangi proses ini hingga adunan habis. utk lapisan terakhir, bakar dgn api atas bawah selama 10 min 180 deg C

3 comments:

Dianne said...

Salam Jo,
ha ni br nmpak cantik layer nyer,mmg kek lapis xyah pakai baking powder,sbb nyer rupa nya yg mengelembung sana sini,kek jadi xrata.
ovellete mmg kene pakai sbb nyer oven yg di pakai tu tidak sesuai utk bkr kek lapis,kalo xde ovellette bleh menyebabkan kek lapis menjadi kering & xmoist.
kalo dah buh tu kek jadi lembut mcm kukus.
tahniah,kek lapis dah berjaya di buat.alhamdulillah.
wassalamualaikum

jo ayee said...

dayang...wah..dpt order dr hotel..cukup tangan ker tu..:). jo buat sebijik pun nak pengsan...klu nk tau. sebab dayang la jo obsess nak belajar ni...kagum ngan pattern yg dayang buat. nak masuk class dayang , jauh teramat..kene la cuba2 sendiri. :)

Cik Siti Wan Kembang said...

cantikkkkkkkkkknya Jo - nampak "grand" sangat. tahniahh berbaloi usaha 6 jamm tuuu