Sunday 6 April 2008

Kek Hati Parikh

kekhati
recipe by Kak Pah

Bahan:
10 biji telur gred B -2 biji di buang putihnya
8 gelas tepung gendum
4 gelas gula merah-brown sugar
600 gm kismis hitam-tumbuk
1 keping milk cooking choc-potong kecik2 atau sagat
16 oz mentega
4 sudu bicarbonate of soda
2 gelas gula pasir -masak hingga cair & perang
7 sudu browning sugar-mummy guna treacle
1 botol kecil horlick -200gm

Cara:

  1. mentega digaul dengan gula merah hingga rata
  2. masukkan telur gaul rata
  3. masukkan horlick, tepung gendum, kismis
  4. masukkan tepung gendum yang dicampur bicarbonate,
  5. coklat,
  6. browning sugar,
  7. Akhir sekali masuk gula hangus-masa masih panas2
  8. kukus selama 8 jam
  9. bungkus tutup pengukus dgn towel



kekhatipari

note:

mummy buat separuh adunan tu pun dah besar cake ni
lupa lak nak tutup penutup dgn towel, air byk menitik atas cake
kukus 4 jam aje
cake tahan up to 3 bulan
chewy , sticky, very2 rich fruity cake

7 comments:

Dianne said...

Salam JO,
knp kek tu rupa nya begitu yer? kek hati pari moist & chewy.
kismis tu kene blend sampai mcm hancur2.saja nak komen,ehehe
wassalam

Dianne said...

boleh lah mtk ckit,bg kat dyg,malas nak wat kek ni,kukus nyer lama,hehehe

jo ayee said...

DYG..rupanya cam maner yer?1st time jo buat tu. rasa sebensar pun jo tak tak tau cam maner..texturenyer nampak sama tak dayang? cuma rupa tu bantat kat tengah sebab air menitik jo rasa ..appreciate yg comment.tq

Dianne said...

nanti dyg buat,insyaallah tunjuk kan pd jo,dyg gunakan resepi buku mak.hehe
sakit membuat kek ni,bg dyg lah,sbb kukus tu lama sgt,time raya cbuk membuat nih.hehe

Dianne said...

ni lg my peberet

Nadwah said...

kak jo, segelas tepung tu brapa gram??

jo ayee said...

klu tak silap guna glass 250ml air..sama ngan cup