Monday 8 October 2007

Biskut Koko 'n' Hazelnut

DSCF5760 copy1

Ingredients:

1/3 cup (45 grams) hazelnuts toasted
2 tablespoons (12 grams) unsweetened cocoa powder
2 1/2 cups (350 grams) flour
1 cup (227 grams) butter at room temperature ( i used half butter & half margerin)
3/4 cup (150 grams) sugar
1 large egg
1 1/2 teaspoons vanilla extract

Cara:

  • pukul butter + gula sampai kembang. masukkan telur. pukul lg
  • masukkan tepung & etc. bahagi 2, 1 bahagian, masukkan cocoa powder
  • taruk half colour cocoa, half putih, gentel memancang cam kopok lekor size jari telunjuk
  • masukkan dlm fridge & freezer
  • potong. bila masak akan mengembang
  • kalau nak gentel bulat2 pun ok..lepas uli terus je gentel, tak yah simpan sejukkan..
  • bakar 14min. sejukkan,
  • bila dah sejuk baru ranggup.

5 comments:

Mat Gebu said...

Jo..cookies nie, kita dah bentukkan doh dia mcm bantal peluk, bungkus n simpan dalam peti sejuk, pastu hiris n bakar ye....

Aidan's Mama & Papa said...

i love the flowers on the box! is it real?!

Zaza

jo ayee said...

aah ..bahagi 2, i part taruk koko & nuts, lg 1 part plain. bantal peluk tu buat kecik aje sebesar jari tengah Mat (biskut ni akan kembang & leper bila dah masak. Jo simpan dlm freezer utk cepat keras. Jo potong serong. Biskut ni ranggup.

jo ayee said...

yes, real dried flower. i have 2, got these 5-6 ys ago. nasib baik selamat lg. they are very tiny actually, smaller then cup size.

Mat Gebu said...

Uikk..zaza, kalau dah org kreatif nie, bukan tgk tang biskut saja, tapi semua aspek dia perati...dulu kat rumah mat ada juga bunga kering, habis tu mat buat umpan bakar sampah..hahaha...mana leer aku tau!!